Dokunmatik Ekranı kim buldu

Dokunmatik Ekran

Dokunmatik ekran, bir bilgi işlem sisteminin, elektronik görsel ekran üzerinden kontrol edilmesini sağlayan bir cihazdır. Bilgisayar, tablet veya akıllı telefonlarda, kullanıcı ekrana özel bir kalem veya parmakla, tek veya çok dokunuşlu hareketlerle kontrol imkanı sağlamaktadır. Bazı dokunmatik ekranlarda özel olarak kaplanmış eldivenler kullanılmaktadır.

Dokunmatik ekranlar oyun konsolları, kişisel bilgisayarlar, tablet bilgisayarlar, elektronik oylama makineleri, satış noktası sistemleri, Bankamatikler ve akıllı telefonlar gibi cihazlarda yaygındır. Ayrıca kişisel dijital asistanlar (PDA’lar) ve bazı e-book reader gibi dijital cihazların tasarımında belirgin bir rol oynarlar.

Dokunmatik Ekranı kim icat etti

Dokunmatik ekranlarla ilgili ilk kayıt, 1965 ve 1967 yıllarında E.A. Johnson’a aittir. E.A Johnson tarafından yayınlanan makalelerde kapasitif dokunmatik ekranlar üzerine çalışmalarını anlatmıştır.

CERN mühendisleri, Frank Beck ve Bent Stumpe, Stumpe’nin 1960’lı yılların başında bir televizyon fabrikasındaki çalışmasına dayanan, 1970’lerin başında şeffaf bir dokunmatik ekran geliştirdi. Bu ekran CERN tarafından imal edildi ve 1973’te kullanılmaya başlandı. Dirençli bir dokunmatik ekran, 7 Ekim 1975 tarihinde ABD patenti 3,911,215’i alan Amerikalı mucit George Samuel Hurst tarafından geliştirildi. İlk versiyon 1982 yılında üretildi.

1972’de Illinois Üniversitesi’nde bir grup, Magnavox Plato IV Öğrenci Terminalinin standart bir parçası haline gelen bir optik dokunmatik ekran üzerine patent başvurusunda bulundu. Bu dokunmatik ekran, monokrom bir plazma ekran panelinin önüne monte edilmiş, ekranın bir kenarında LED ve diğer kenarda eşleşen bir fototransistörden oluşan 16 x 16 kızılötesi konum sensörlerinden oluşan çapraz bir diziye sahipti. Bu düzenleme ekrana yakın herhangi bir parmak ucu boyutunda opak nesneyi hissedebiliyordu. Benzer bir dokunmatik ekran HP-150’de 1983’ten başlayarak kullanıldı; Bu dünyanın en eski ticari dokunmatik bilgisayarlarından biriydi.

Fujitsu, 1984 yılında, karışık grafikler halinde saklanan kanji karakterlerinin karmaşıklığını ele almak ve Micro 16 için bir dokunmatik yüzey yayımladı. 1985 yılında Sega, SG-1000 video oyun konsolu ve SC-3000 ev bilgisayarı için Sega Grafik Kurulu olarak da bilinen Terebi Oekaki’yi piyasaya sürdü. Bir plastik kalem ve kalem dokunuşlarını algılayan şeffaf bir pencereli plastik bir yüzeyden oluşuyordu. Öncelikle bir çizim yazılımı uygulaması için kullanılmıştır. 1986 yılında Sega AI Computer için bir grafik dokunmatik tablet çıkardı.

Çoklu Dokunmatik Ekran Teknolojisi

Multi-touch teknolojisi (Çoklu Dokunmatik Ekran), Toronto Üniversitesi Input Research Group’un camın arkasına yerleştirilmiş bir kamera ile buzlu cam bir panel kullanarak ilk insan girişli çoklu dokunmatik sistemi geliştirdiği 1982’de başladı. 1985 yılında Bill Buxton’un da aralarında bulunduğu University of Toronto grubu, hacimli kamera tabanlı optik algılama sistemleri yerine kapasitansı kullanan çoklu dokunmatik bir tablet geliştirdi.

1986’da, ilk grafiksel satış noktası yazılımı, 16-bit Atari 520ST renkli bilgisayarda tanıtıldı. Renkli dokunmatik ekranlı widget tabanlı bir arayüz bulunuyordu. ViewTouch satış noktası yazılımı ilk kez geliştiricisi olan Gene Mosher tarafından, Fall Comdex, 1986’da, Las Vegas, Nevada’da Atari Computer demonstrasyon alanındaki ziyaretçilere gösterildi. Bu sistem ilk ticari olarak satılan renkli grafik dokunmatik ekran arayüzü olan POS sistemi oldu.

Casio, 1987’de Casio PB-1000 cep bilgisayarı, 4×4 matristen dokunmatik ekranla, küçük LCD grafik ekranında 16 dokunmatik alana ulaştı.

Dokunmatik ekranların gittikçe artan kullanımı ile dokunmatik ekran teknolojisinin gelişmesi ile dokunmatik ekranların güvenilirliği kanıtlanmış durumdadır. Bu nedenle, dokunmatik ekranlar bugün uçaklarda, otomobillerde, oyun konsollarında, televizyonlarda, makine kontrol sistemlerinde, bilgisayarlarda, sanayideki makinalarda ve çoklu dokunmaya duyarlı cep telefonlarında yaygın olarak kullanılmaktadır. Mobil cihazlar için dokunmatik ekran pazarı 2009 yılında kadar 5 milyar dolara ulaşmıştır.

Ekim 2011’de duyurulan TapSense, dokunmatik ekranların parmak ucu, mafsal ve tırnak gibi girdi için elin hangi kısmının kullanıldığını ayırt etmesine olanak tanımaktadır. Bu, çeşitli yollarla kullanılabilir; örneğin, kopyalamak ve yapıştırmak, harfleri büyük harf yapmak, farklı çizim modlarını etkinleştirmek ve benzeri…

Dokunmatik Ekranın Yapısı

Bir dokunmatik ekran oluşturmak için birkaç temel yol vardır. Temel hedefler, bir ekrana dokunan bir veya daha fazla parmağı tanımak, bunun temsil ettiği komutu yorumlamak ve komutu uygun uygulamaya iletmektir.
En popüler teknikler olan kapasitif veya dirençli yaklaşımda genellikle dört katman vardır:

  • Tabanda şeffaf bir metalik iletken kaplama ile kaplanmış üst polyester.
  • Yapışkan spacer
  • Üstte şeffaf bir metalik iletken kaplama ile kaplanmış cam katman
  • Montaj için camın arka tarafındaki yapışkan tabaka.

Bir kullanıcı yüzeye dokunduğunda, sistem ekran boyunca akan elektrik akımındaki değişikliği kaydeder.

Paylaşın Bilgi Çoğalsın


Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir